تایتان (بخش دوم صفر تا صد)- قسمت سوم
4/18/2025در این سری ویدیو آموزشی تایتان(بخش دوم صفر تا صد)، به آموزش تحلیل تکنیکال می پردازیم، در این پست قسمت سومین قسمت این دوره را قرار داده ایم، با ما همراه باشید.

اسپانسر کندل یا کندل ورود: چطور پیداش کنیم و باهاش ترید کنیم؟
خب، رفقا چطورین؟ بریم سراغ یه مبحث خیلی مهم و کاربردی دیگه که میتونه حسابی تو تریدهامون کمکمون کنه: اسپانسر کندل یا همون کندلی که باهاش سیگنال ورود میگیریم. تو این مقاله میخوایم با هم یاد بگیریم که اصلاً این اسپانسر کندل چی هست و چطور باید انتخابش کنیم. پس حواستون رو جمع کنین که نکات خوبی تو راهه!
اصلاً چرا اسپانسر کندل اینقدر مهمه؟
ببینید، اولین و مهمترین ویژگی که یه اسپانسر کندل باید داشته باشه اینه که قبلش یه لیکوئیدیتی یا همون نقدینگی از بازار جمع شده باشه. یعنی چی؟ یعنی باید یه چاک ماژور (Major CHoCH) خوشگل و واضح برامون اتفاق افتاده باشه. یادتونه چقدر سر پیدا کردن درست چاکها با هم صحبت کردیم؟ اصلاً ما کلی زحمت کشیدیم و این همه مرحله رو طی کردیم که بتونیم چاکها رو درست پیدا کنیم، دقیقاً برای اینکه برسیم به همین اسپانسر کندل و بتونیم درست تشخیصش بدیم.
پس، اون حرکتهایی که میان و چاکهای ماژور رو برای ما میسازن، یه کندل خاص و ویژه دارن که همون اسپانسر کندل ماست و خیلی برامون ارزش داره.
اسپانسر کندل همون اردر بلاکه؟ نه همیشه!
یه نکته جالب اینه که توی تقریباً هفتاد هشتاد درصد مواقع، اسپانسر کندل و اردر بلاک یکی هستن و فرقی با هم ندارن. یعنی همون کندلی که به عنوان اردر بلاک در نظر میگیریم، میتونه اسپانسر کندلمون هم باشه.
اما! توی اون بیست سی درصد باقیمونده، داستان فرق میکنه و اسپانسر کندل با اردر بلاک یکی نیست. حالا سوال اینجاست که اسپانسر کندل دقیقاً چیه؟
اسپانسر کندل، اون کندلیه که توی دلِ حرکتی قرار داره که باعث ایجاد چاک برای ما شده. یعنی اون حرکتی که رفته و اون شکست ساختاری رو برای ما به وجود آورده.
چطوری اسپانسر کندل رو روی چارت پیدا کنیم؟
فرض کنین ما یه حرکت نزولی داریم که باعث شده یه چاک برای ما اتفاق بیفته. قیمت داشته میرفته بالا، یهو یه حرکت نزولی قوی زده و یه کف مهم رو شکسته (همون چاک). حالا اسپانسر کندل ما میشه آخرین کندلِ مخالفِ رنگ، قبل از اینکه اون حرکتِ شکست اتفاق بیفته.
مثلاً، اگه روند صعودی بوده و بعدش با چند تا کندل نزولی چاک اتفاق افتاده، ما دنبال آخرین کندل صعودی قبل از اون کندلهای نزولیِ شکست هستیم. رنگ کندل اینجا خیلی برامون مهمه، بچهها! این مثل اردر بلاک نیست که گاهی حتی کندل دوجی رو هم میتونستیم مبنا قرار بدیم. اینجا باید حتماً رنگ کندل اسپانسر ما با جهت حرکت شکست، مخالف باشه.
بیاین یه مثال بزنیم. فرض کنین یه چاک نزولی اتفاق افتاده. یعنی قیمت یه کفی رو شکسته و اومده پایین. توی اون روندی که باعث این چاک شده، یه سری کندل نزولی پشت سر هم داریم. حالا باید بگردیم دنبال آخرین کندلی که رنگش با این کندلهای نزولی فرق میکنه. یعنی آخرین کندل صعودی قبل از شروع این حرکت نزولی.
وقتی این کندل رو پیدا کردیم، چیکار میکنیم؟ اگه میخوایم پوزیشن سل (فروش) بگیریم، میایم روی پایینترین قسمت اون کندل اسپانسر (یعنی روی لُوِش Low)، اردر ورودمون رو میذاریم. استاپلاسمون (حد ضرر) کجا میره؟ دقیقاً پشت همون کندل اسپانسر.
حالا برای تارگت یا حد سود (TP) چی؟ اگه داریم خلاف جهت روند اصلی ترید میکنیم (مثلاً روند کلی صعودیه ولی ما روی یه چاک نزولی داریم سل میگیریم)، باید بریم سراغ اکوالیبریوم تایم فریم یک دقیقه. چرا یک دقیقه؟ چون داریم یه حرکت اصلاحی کوچیک رو میگیریم. احتمالاً اکوالیبریوم یه جایی همون حوالی درمیاد. (البته الان اندیکاتور روش نیست که دقیق ببینیم).
یه نکته دیگه: حتی اگه میخواستین اون کفی که قبل از شکست اصلی بوده رو هم در نظر بگیرین، باز هم فرقی نمیکرد، چون شکست با همون حرکت اتفاق افتاده و اسپانسر کندل همون میشد.
انواع اسپانسر کندل: سه مدل داریم!
خب، حالا که فهمیدیم اسپانسر کندل چیه، بیایم ببینیم چند مدل از این اسپانسر کندلها داریم و چطور میتونیم ازشون استفاده کنیم. در واقع، اگه بخوام یه تقسیمبندی کلی بکنم، ما سه نوع اسپانسر کندل داریم:
۱. اسپانسر کندلهای وسط حرکت (Middle Sponsor Candle):
این مدل اسپانسر کندلها، اونایی هستن که بعد از شکستِ چاک ماژور، یه جورایی وسطِ اون لگِ حرکتی که باعث شکست شده، قرار میگیرن. یعنی کندل اسپانسر ما نه اول حرکته، نه آخرش، بلکه یه جایی اون وسطاست.
بچهها، یه نکته خیلی خیلی مهم در مورد این نوع اسپانسر کندلها اینه که اینا معمولاً ورودهای مینور یا کوچیک رو به ما میدن. یعنی چی؟ یعنی نباید انتظار داشته باشیم که با این اسپانسر کندلها روند به طور کامل برگرده یا یه چرخش خیلی بزرگ اتفاق بیفته.
ما میتونیم با اینا وارد معامله بشیم و حرکتهای نسبتاً خوبی رو هم بگیریم، اما باید حواسمون باشه که دنبال ریواردهای خیلی بالا (مثلاً ریوارد به ریسک ۱۰ یا ۱۵) نباشیم. معمولاً ریوارد به ریسک ۵ یا ۶ رو میشه از اینا گرفت. پس یادتون باشه، این مدل اسپانسر کندلها که وسط لگ شکست قرار میگیرن، برای گرفتن حرکات کوچیکتر و با ریوارد محدودتر مناسبن.
۲. اسپانسر کندلهای اصلی (Extreme Sponsor Candle):
اینا دیگه اسپانسر کندلهای خفن و اصلی ما هستن! این مدل اسپانسر کندلها معمولاً در بالاترین یا پایینترین قسمتِ اون حرکتی قرار میگیرن که باعث ایجاد چاک شده.
بیاین همون مثال چاک قبلی رو در نظر بگیریم. درسته که یه حرکت نزولی اومده و چاک رو برای ما ساخته، اما بالاترین نقطهای که این حرکت از اونجا شروع شده (قبل از اینکه چاک اتفاق بیفته) کجاست؟ دقیقاً همونجاست که ما باید دنبال اسپانسر کندل اصلیمون بگردیم. توی اون ناحیه، آخرین کندل با رنگ مخالف کدومه؟ همون میشه اسپانسر کندل ما.
پس نقطه ورودمون میشه همون کندل، اگه قیمت بهش برگرده. البته خیلی وقتا پیش میاد که قیمت به این ناحیه اکستریم برنمیگرده و ما این ورود رو از دست میدیم. اما چون ما معمولاً توی تایم فریمهای پایین مثل یک دقیقه کار میکنیم، این از دست دادنها خیلی هم اهمیت فوقالعادهای نداره و نباید نگرانش باشیم. بالاخره ما ورودی که میخوایم رو یه کم دیرتر یا زودتر از بازار میگیریم و معمولاً هم نتیجه میده.
اما اگه دوست دارین این ورودهای مینور (مدل اول) رو هم بگیرین، هیچ اشکالی نداره. من خودم معمولاً میزان ریسکم رو روی این اسپانسر کندلهای وسطی نصف میکنم و با نصف ریسک وارد میشم. چون اینا هم میتونن وینریت (درصد موفقیت) بالای ۷۰-۸0 درصد داشته باشن و یه ریوارد ۵ رو به راحتی بهتون بدن. شاید به اندازه اسپانسر کندلهای اصلی ریوارد ۸ و ۹ و ۱۰ نده، اما یه ریوارد ۴ و ۵ خیلی تمیز و راحت رو بهمون میده. مثل اون سلی که چند وقت پیش روی یه ناحیه مهم داشتیم.
۳. اسپانسر کندلهای دستهای (Grouped Sponsor Candles):
خب، بریم سراغ گروه سوم. بذارین یه مثال خوب براش پیدا کنم.
ببینید، فرض کنین ما یه چاک داریم (حتی اگه چاک ماژور هم نباشه، برای مثال فرض میکنیم که هست). اون حرکتی که این چاک رو برای ما ساخته، بالاترین قسمتش کجا بوده؟ مثلاً یه قله کوچیک قبل از شکست. منطقاً اسپانسر کندل ما باید همونجا باشه، درسته؟
حالا یه دیدگاه دیگه به اسپانسر کندل هست که میگه به جای اینکه فقط یه کندل رو بگیری، بیا کل اون دسته از کندلهای مخالف رنگ که پشت سر هم هستن و در ناحیه شروع حرکت قرار دارن رو به عنوان یه ناحیه در نظر بگیر. بعدش بیا روی ۵۰ درصدِ وسطِ این ناحیه اردر ورودت رو بذار.
پس کل اون چند تا کندل مخالف رنگ جهت حرکت رو انتخاب میکنی (مثلاً اگه حرکت شکست نزولی بوده، چند تا کندل صعودی پشت سر هم که قبلش بودن)، بعدش یه فیبوناچی یا چشمی، ناحیه ۵۰ درصد اون محدوده رو پیدا میکنی و پندینگ اردرت (سفارش معلق) رو اونجا میکاری. استاپلاست هم میره پشت کل اون ناحیه، و تیپی هم که بستگی داره تا کجا بخوای با روند همراه بشی.
پس شکل دیگه اسپانسر کندلمون میتونه اینجوری باشه که ما چند تا کندل پیوسته با رنگ مخالف رو به عنوان یه ناحیه در نظر بگیریم.
من خودم چطور از اسپانسر کندل استفاده میکنم؟
راستش رو بخواین، من خودم شخصاً بیشتر از همون مدل اول و دوم استفاده میکنم و تمرکزم روی آخرین کندل مخالف رنگه. یعنی آخرین کندل از اون جهت حرکتی که باعث شکست شده رو انتخاب میکنم. اگه میخوام بای (خرید) بگیرم، روی های (بالاترین قیمت) اون کندل، و اگه میخوام سل (فروش) بگیرم، روی لُو (پایینترین قیمت) اون کندل پندینگ اردرم رو میکارم. استاپم هم میره پشت همون کندل و باهاش ادامه میدم.
اما یادتون باشه، همونجور که قبلاً هم گفتم، اگه فقط بخواین با همین تک کندلها کار کنین، شاید حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از تعداد معاملاتتون کم بشه. چرا؟ چون وقتی یه ناحیه رو در نظر میگیرین (مثل مدل سوم)، احتمال اینکه قیمت به اون ناحیه برسه و اردرتون فعال بشه، خیلی بیشتره.
این دیگه کاملاً به سلیقه و استراتژی شخصی خودتون برمیگرده که دوست دارین تعداد معاملات بیشتری داشته باشین یا تعداد کمتر با دقت بالاتر. هر جور که خودتون راحتتر هستین. طبیعتاً وقتی ناحیه رو میگیرین، احتمال اینکه استاپ بخورین هم شاید یه ۴-۵ درصدی بیشتر بشه، ولی در عوض از اون طرف میتونه ۱۰-۲۰ درصد به تعداد تریدهاتون اضافه کنه. این دیگه یه انتخاب شخصیه.
من خودم مثلاً روزایی که سود خوبی کردم یا هفتههایی که بازار خوب بوده و نتیجه گرفتم، میام و از این مدل ناحیهای هم استفاده میکنم. چون گاهی اوقات درسته که ۵۰ درصد اون ناحیه، نقطه بهینهتری نسبت به خود اسپانسر کندل تکی میشه، ولی خیلی وقتها هم میبینی خود اون اسپانسر کندل تکی، جای خیلی بهینهتر و دقیقتری برای ورود قرار داره.
جمعبندی سریع انواع اسپانسر کندل:
پس سه مدل اصلی اسپانسر کندل داریم:
اسپانسر کندل در بالاترین/پایینترین نقطه شروع حرکت (اکستریم).
اسپانسر کندل در وسط حرکت (با ریسک نصف).
اسپانسر کندلهای دستهای (ورود از ۵۰ درصد ناحیه).
نقطه ورودمون رو که مشخص کردیم، استاپلاسمون هم میره پشت همون اسپانسر کندل یا ناحیه.
حالا بریم سراغ حد سود (TP):
اگه داریم موافق جهت روند اصلی ترید میکنیم: میریم برای زدن تارگتهای منفی دو و نیم (-۲.۵) و منفی چهار (-۴) آیسیتی پروجکشن (ICT Projection) همون لگ حرکتی که باعث چاک شده.
اگه داریم خلاف جهت روند اصلی ترید میکنیم: تا اکوالیبریوم (Equilibrium) تایم فریم یک دقیقه باهاش همراه میشیم.
یه نکته خیلی خیلی مهم در مورد اکوالیبریوم: ما داریم در مورد اکوالیبریومِ لحظهای که سیگنال ما فعال شده صحبت میکنیم، نه اکوالیبریوم متحرکی که با قیمت هی تغییر میکنه. چون میدونین که توی تایم فریم یک دقیقه، این اکوالیبریوم مدام در حال جابجاییه. پس مبنای ما اون ناحیهای هست که وقتی ما وارد ترید شدیم، اکوالیبریوم اونجا بوده. تیپی ما هم میشه همونجا.
خب دیگه، فکر میکنم تمام نکات مربوط به اسپانسر کندل رو با هم مرور کردیم. حالا وقتشه که بریم سراغ بکتست گرفتن و ایشالا از هفته دیگه هم فوروارد تست رو با هم شروع میکنیم.
امیدوارم این مطالب براتون مفید بوده باشه و بتونین ازش توی معاملاتتون استفاده کنین و پرسود باشین! موفق باشین و روزتون بخیر.